ПРОЗОРІСТЬ ЯК ЧИННИК ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ

Main Article Content

Ольга Войтенко
https://orcid.org/0000-0002-0888-3974
Світлана Шульц
Ірина Білик
https://orcid.org/0000-0002-2513-078X
Галина Капленко
https://orcid.org/0000-0003-1651-7904

Анотація

Обґрунтовано важливість питання прозорості влади як фундаментального принципу управління та реалізації владних повноважень на місцевому рівні, який має стати домінуючим у регулюванні соціально-економічного розвитку міських територіальних громад України в умовах реалізації подальших кроків до укріплення процесів адміністративно-фінансової децентралізації. Це вкрай важливо в умовах повоєнного відновлення економіки країни, оскільки прозорість влади сприятиме ефективному використанню ендогенного потенціалу територіальних громад та підвищенню їх продуктивної спроможності.
Висвітлено особливості світової практики оцінювання рівня прозорості влади, зокрема шляхом застосування методологічного підходу до розрахунку індексу прозорості міст, який проводиться з кінця 20-го ст. ГО «Трансперенсі Інтернешнл». Охарактеризовано структурні складові цього індексу, які дозволяють здійснювати моніторинг та рейтингування міст світу за рівнем прозорості влади.
Сформульовано та перевірено гіпотези щодо наявності взаємозв’язку між рівнем прозорості влади, надходженнями від сплати населенням податку на доходи фізичних осіб та місцевого податку, а також кількістю населення, що проголосувало за проєкти громадського бюджету. Для проведення оцінювання обрано міста України з різними рейтинговими позиціями за рівнем прозорості влади.
Проведене дослідження довело, що рівень прозорості місцевої влади є важливим чинником соціально-економічного розвитку міських територіальних громад в Україні. Визначено, що промислова спеціалізація та ступінь диверсифікованості економіки міст суттєво не впливає на щільність кореляційного зв’язку між рівнем прозорості влади та  власними доходами місцевих бюджетів. Доведено, що для більшості міст, незалежно від їхнього розміру, характерна висока кореляція між показниками прозорості та громадської активності мешканців. До того ж спостерігалась тенденція зростання активності громадян у переважній кількості досліджуваних МТГ.
Отримані результати продемонстрували необхідність обрання довшого часового лагу для перевірки висунених гіпотез. Однак доведені гіпотези дозволили виявити проблеми в забезпеченні прозорості влади територіальних громад та сформулювати пропозиції щодо підвищення ефективності публічного управління.

Article Details

Посилання

Shults, S., Simkiv, L., Andrusiv, U., Bilyk, I., & Klym, N. (2022). Economic Growth of Regions of Ukraine in Conditions of Disproportional Regional Development. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 15 (1), 269–279. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/892556; http://www.qjie.ir/issue_1136474_1136475.html

Bellver, A. & Kaufmann, D. (2005). Transparenting transparency: Initial empirics and policy applications. MPRA Paper, 8188. DOI:10.2139/ssrn.808664 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.808664

Elster, J. (1998). Deliberation and constitution making. Deliberative democracy. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139175005.006

Rosendorff, B., & Doces, J. (2006). Transparency and unfair Eviction in Democracies and Autocracies. Swiss Political Science Review, 12(3). 99-112. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-34548565499&origin=inward&txGid=266cab84daa001b655a6b6627947d3e5

Holmström, B. (1979). Moral Hazard and Observability. The Bell Journal of Economics, 19 (1), 74-91. https://doi.org/10.2307/3003320 DOI: https://doi.org/10.2307/3003320

Murphy, K., Shleifer, A., & Vishny, R. (1991). The Allocation of Talent: Implication for Growth. Quarterly Journal of Economics, 106. 503-30. DOI:10.2307/2937945 DOI: https://doi.org/10.2307/2937945

Meon, P., & Weill, L. (2005) Does better governance foster efficiency? An aggregate frontier analysis. Economics of Governance, 6(1). 75-90. DOI:10.1007/s10101-004-0080-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10101-004-0080-z

Thanh Hoa T. T., & Garcia-Zamor, J-C. (2017). Citizen Participation in Vietnam’s Local Government: Impact on Transparency and Accountability. Journal of Public Administration and Governance, 7(4). 38-57 DOI:10.5296/jpag.v7i4.12044. DOI: https://doi.org/10.5296/jpag.v7i4.12044

Ribeiro, N., Nogueira, S., & Freitas, I. (2017). Transparency in Portuguese local government: a study of its determinants. European financial and accounting journal: EFAJ, 12 (3), 191-202. DOI:10.18267/j.efaj.1961 DOI: https://doi.org/10.18267/j.efaj.196

Piotrowski, S. J. & Van Ryzin, G. G. (2007). Citizen Attitudes Toward Transparency in Local Government. The American Review of Public Administration 37(3):306-323. DOI:10.1177/0275074006296777 DOI: https://doi.org/10.1177/0275074006296777

Transparency International Ukraine. Updated transparency ranking methodology. How will cities be evaluated in 2021? https://ti-ukraine.org/research/onovlena-metodologiya-rejtynguvannya-prozorosti-yak-otsinyuvatymutsya-mista-u-2021/ [in Ukrainian]

Shkolnyk, I., Melnyk, T., Havrysh, Y., & Ivanchenko, A. (2019). Local finance transparency in Ukraine. Public and Municipal Finance, 8(1), 73- 82. DOI:10.21511/pmf.08(1).2019.06 DOI: https://doi.org/10.21511/pmf.08(1).2019.06

Bukhtiarova, A., Dukhno, Y., Kulish, G., Kurochkina, I., & Lypchanskyi, V. (2019). Ensuring transparency of key public finance authorities. Investment Management and Financial Innovations, 16(2), 128-139. DOI:10.21511/imfi.16(2).2019.11 DOI: https://doi.org/10.21511/imfi.16(2).2019.11

Tikhomirova, E. (2015). Transparency of the Budget of Ukraine: Methods of Evaluation of the US Department of State and International Budget Partnership. International Relations. Series: Political Science, 5.

Transparent local budgets. Assessment of transparency of local budgets. https://tlb.in.ua/ [in Ukrainian].

OPORA. Publicity index of local governments. https://opora.lviv.ua/category/indeks-publichnosti/ [in Ukrainian].

Kaufmann, D. & Kraay, A. (2002). Growth without Governance. Policy Research Working Paper, 2928, World Bank. http://hdl.handle.net/10986/19206) DOI: https://doi.org/10.1353/eco.2002.0016

Liuta, О., & Mershchii, B. (2020). Assessment of the social and economic development of a region: essence, methodology, and correlation with transparency of local authorities. Public and Municipal Finance, 8(1), 83-93. DOI:10.21511/pmf.08(1).2019.07 DOI: https://doi.org/10.21511/pmf.08(1).2019.07

Transparent Cities. Transparency Ranking of 100 Ukrainian Cities. https://transparentcities.in.ua/en/transparency-rating. [in Ukrainian].

Zablodska I., Rohozian Y. Melnykova O., Romakhova, O., & Karielin, S. (2021). Territorial dimension for sustainable development of infrastructure enterprises: information and administrative component. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 43(3), 354–362. https://ejournals.vdu.lt/ index. php/mtsrbid/article/view/2640 DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2021.32

Gorbata, L. (2018). Informational openness as a principle of public administration. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 3. 125-130. [in Ukrainian].

Kovalchuk, A., Khanzhyn, V. & Kudlatsky, Ya. (2018). Economic potential of open data for Ukraine. Kyiv: TAPAS.

Mulgan, R. (2019). The Extended Scope of Accountability in Public Administration. Oxford Research Encyclopedias, Politics. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228637.013.1369 DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.1369

Wang, K. (2015). How to make sense of government accountability. https://blogs.worldbank.org/governance/how-make-sense-government-accountability.

Ukraine (2011, 13 of January). Law № 2939-VI 13 January 2011 On Access to Public Information. Ukraine: Voice of Ukraine №24. [in Ukrainian].