ДОВІРА ДО ФІНАНСОВОГО СЕКТОРА: НОВИЙ ПІДХІД ДО КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ ТА ВИМІРЮВАННЯ

Main Article Content

С. Онищенко
https://orcid.org/0000-0002-6173-4361
М. Бричко
https://orcid.org/0000-0002-9351-3280
В. Літовцева
https://orcid.org/0000-0003-1170-2481
Г. Євсєєва
https://orcid.org/0000-0003-3955-4978

Анотація

Анотація. У новій глобальній економіці суспільна довіра до фінансової системи є ключовим елементом для подолання фінансових криз. Попередні дослідження свідчать, що довіра відіграє вирішальну роль у регулюванні взаємовідносин суб’єктів господарювання. Таким чином, одним із найбільш значущих завдань сучасних наукових досліджень є розробка єдиної методологічної основи для по елементної та інтегральної оцінки рівня довіри населення до фінансового сектору. Саме тому, це дослідження має на меті розробити методологію оцінки суспільної довіри до фінансового сектору на всіх рівнях з урахуванням кількісних та якісних показників. У цій статті розглядаються науково-прикладні аспекти якісних та кількісних методів оцінки на основі опитувань економічних суб’єктів та інструментарію економіко-математичного моделювання, аналізується досвід попередніх досліджень та окреслено методологічні підходи до оцінки довіри населення до фінансової системи в сучасних умовах. Виявлено важливі аспекти та систематизовано головні переваги та недоліки різних підходів до елементної та інтегральної оцінки довіри населення на різних рівнях фінансової системи. Для оцінки довіри населення до фінансової системи було проведено багатовимірний факторний аналіз на основі набору стандартизованих фінансових показників за період з 2010 по 2020 рр., здійснений в обчислювальній системі STATISTICA.


Результати багатовимірного факторного аналізу дозволили розробити індикатор довіри/недовіри до фінансового сектору на макро-, мезо- та мікрорівнях дослідження. Результати свідчать, що зростання номінальної заробітної плати та збільшення частки депозитів і кредитів у національній валюті у кредитно-депозитному портфелі депозитних корпорацій є статистично значущими та позитивно впливають на рівень довіри до фінансового сектору. Однак доларизацією банківського сектору та зростання готівки поза депозитними корпораціями, у свою чергу, пов’язане з поглиблення кризи суспільної довіри. Наукова новизна отриманих результатів представлена комплексом теоретичних та практичних аспектів дослідження, а саме розробленою методологією оцінки довіри населення до фінансового сектору на всіх рівнях прояву з урахуванням кількісних та якісних показників.


Ключові слова: суспільна довіра до фінансового сектору, інтегральна оцінка, поелементна оцінка, факторний аналіз, рівні суспільної довіри до фінансового сектору, монетарна влада, фінансові інституції, фінансові послуги.


Формул: 4; рис.: 6; бібл.: 32.

Article Details

Посилання

Luncheon, A., & Kasztelnik, K. (2021). A Qualitative Exploratory Observational Study: An Entrepreneurship Managers’ Emotional Intelligence and Impact on the Financial Organization’s Success in the United States. Financial Markets, Institutions and Risks, 5 (2), 14—33. https://doi.org/10.21272/fmir.5(2).14-33.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/fmir.5(2).14-33.2021

Artyukhov, A., Krmela, J., Krmelova, V., & Volk, I. (2021). Quality of Scientific Activity, Technology Transfer and Research Integrity: Case of Ukrainian University. Business Ethics and Leadership, 5 (4), 101—109. https://doi.org/10.21272/bel.5(4).101-109.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/bel.5(4).101-109.2021

Antonyuk, N., Plikus, I., & Jammal, M. (2021). Human Capital Quality Assurance under the Conditions of Digital Business Transformation and COVID-19 Impact. Health Economics and Management Review, 2 (3), 39—47. https://doi.org/10.21272/hem.2021.3-04. DOI: https://doi.org/10.21272/hem.2021.3-04

Dzwigol, H. (2020). Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 128—135. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-10. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-10

Moskovicz, A. (2019). Financial Qualitative Research: A Comprehensive Guide for Case Study usage. Financial Markets, Institutions and Risks, 3 (4), 1060—116. http://doi.org/10.21272/fmir.3(4).106-116.2019. DOI: https://doi.org/10.21272/fmir.3(4).106-116.2019

Novikov, V. (2021). Bibliometric Analysis of Economic, Social and Information Security Research. SocioEconomic Challenges, 5 (2), 120—128. https://doi.org/10.21272/sec.5(2).120-128.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/sec.5(2).120-128.2021

Kago, A. M., & Muhammad, A. K. (2021). The Effect of Trust and Trade on Stock Markets Comovement. Financial Markets, Institutions and Risks, 5 (4), 66—86. https://doi.org/10.21272/fmir.5(4).66-86.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/fmir.5(4).66-86.2021

Kuzmenko, O., & Kolomiiets, S. (2021). Trust in Vaccination as a Factor in Public Health During a Pandemic. Business Ethics and Leadership, 5 (4), 90—100. https://doi.org/10.21272/bel.5(4).90-100.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/bel.5(4).90-100.2021

Vysochyna, A., Semenov, V., & Kyrychenko, K. (2021). Marketing and management of innovations in public governance as core determinants of trust. Marketing and Management of Innovations, 2, 204—212. https://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-17. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-17

Bappayo, A., & Kirfi, Y. H. (2019). Newspaper Coverage of Women in Politics: A Content Analysis Of Daily Trust and Punch Newspapers. SocioEconomic Challenges, 3 (2), 70—77. http://doi.org/10.21272/sec.3(2).70-77.2019. DOI: https://doi.org/10.21272/sec.3(2).70-77.2019

Lewicka, D., Glinska-Newes, A., Morrow, D. L., & Gorka, J. (2018). The effect of job characteristics on employee loyalty: the mediation role of vertical trust and perceived supervisory support. Marketing and Management of Innovations, 2, 168—185. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-14. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-14

Marsh, S. (1994). Formalising Trust as Computational Concept: Ph. D. thesis. Department of Mathematics and Computer Science. Stirling: University of Stirling. 170 p.

Ennew, C. (2007). Measuring trust in financial services: the Trust Index. Сonsumer policy review, 17 (2), 62—68.

Al Halbusi, H., Tehseen, S., Hamid, F. A. H., & Afthanorhan, A. (2018). A Study of Organizational Justice on the Trust in Organization under the Mediating Role of Ethical Leadership. Business Ethics and Leadership, 2 (4), 89—98. http://doi.org/10.21272/bel.2(4).89-98.2018. DOI: https://doi.org/10.21272/bel.2(4).89-98.2018

Hansen, Т. (2012). Understanding Trust in Financial Services: The Influence of Financial Healthiness, Knowledge, and Satisfaction. Journal of Service Research (JSR), 15 (3), 280—295 DOI: https://doi.org/10.1177/1094670512439105

Poliakh, S. (2018). The consumer protection as a driver of innovative development: case study for consumers of financial services. Marketing and Management of Innovations, 2, 378—387. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-29. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-29

Ennew, С., Kharouf, Н., & Sekhon, Н. (2011). Trust in UK financial services: A longitudinal analysis. Journal of Financial Services Marketing, 16, 65—75. DOI: https://doi.org/10.1057/fsm.2011.8

Zhghenti, T., & Chkareuli, V. (2021). Enhancing online business sector: digital trust formation process. Marketing and Management of Innovations, 2, 87—93. https://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-07. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-07

Xiaoyan, Xu. (2020). Trust and financial inclusion: A cross-country study. Finance Research Letters, Vol. 35. DOI: https://doi.org/10.1016/j.frl.2019.101310

Moin, S., Devlin, J., & McKechnie, S. (2015). Trust in financial services: Impact of institutional trust and dispositional trust on trusting belief. Journal of Financial Services Marketing, Vol. 20, 91—106. DOI: https://doi.org/10.1057/fsm.2015.6

Nur-Al-Ahad, Md., & Nusrat, S. (2019). New Trends in Behavioral Economics: A Content Analysis of Social Communications of Youth. Business Ethics and Leadership, 3 (3), 107—115. http://doi.org/10.21272/bel.3(3).107-115.2019. DOI: https://doi.org/10.21272/bel.3(3).107-115.2019

Skvarciany, V., & Jureviciene, D. (2017). Factors affecting personal customers’ trust in traditional banking: Case of the Baltics. Journal of Business Economics and Management, 18 (4), 636—649. https://doi.org/10.3846/16111699.2017.1345784. DOI: https://doi.org/10.3846/16111699.2017.1345784

Alikariev, O. F. U., & Poliakh, S. (2018). Index of protection of the interests of consumers of the financial services market. Business Ethics and Leadership, 2 (1), 78—95. https://doi.org/10.21272/bel.2(1).78-95.2018. DOI: https://doi.org/10.21272/bel.2(1).78-95.2018

Ennew, C. (2008). Measuring Trust in Retail Banking in China. Nottingham University Business School. On Behalf of the Financial Services Research Forum.

Belas, J., Koraus, M., & Gabcova, L. (2015). Electronic banking, its use and safety. Are there differences in the access of bank customers by gender, education and age? International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 3 (2), 16—28. https://doi.org/10.1515/ijek-2015-0013. DOI: https://doi.org/10.37335/ijek.v3i2.29

Ahmed, R. R., Vveinhardt, J., Streimikiene, D., Ashraf, M., & Channar, Z. A. (2017). Modified SERVQUAL model and effects of customer attitude and technology on customer satisfaction in banking industry: Mediation, moderation and conditional process analysis. Journal of Business Economics and Management, 18 (5), 974—1004. https://doi.org/10.3846/16111699.2017.1368034. DOI: https://doi.org/10.3846/16111699.2017.1368034

Kaya, H. D. (2021). The Impact of the 2008 Global Crisis on the Banking System. Financial Markets, Institutions and Risks, 5 (3), 5—13. https://doi.org/10.21272/fmir.5(3).5-13.2021. DOI: https://doi.org/10.21272/fmir.5(3).5-13.2021

Tsentr imeni Razumkova [Razumkov Center]. (n. d.). Retrieved from https://razumkov.org.ua [in Ukrainian].

Fond «Demokratychni initsiatyvy» imeni Ilka Kucheriva [Foundation for Democratic Initiatives named I. Kucheriv]. (n. d.). Retrieved from https://dif.org.ua/

Natsionalnyi bank Ukrainy [National Bank of Ukraine]. (n. d.). Retrieved from https://bank.gov.ua/

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. (n. d.). Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (n. d.). Ofitsiinyi vebportal [Official webportal]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua [in Ukrainian].