СТРАТЕГІЧНІ КАРТИ ЯК ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СТРАТЕГІЙ АВТОТРАНСПОРНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ

Main Article Content

Юлія Мазур
https://orcid.org/0000-0002-4728-4640
Ганна Братусь
https://orcid.org/0000-0001-7151-3901
Любов Карбовська
https://orcid.org/0000-0001-5333-1653
Светлана Палій
https://orcid.org/0000-0002-9265-6407

Анотація

Присвячено актуальній проблемі щодо вдосконалення стратегічного управління автотранспортними підприємствами в Україні, які надають послуги перевезення вантажів України. Основне її завдання — формування і реалізація стратегії розвитку автотранспортних підприємств на основі стратегічної карти як форми реалізації функціональних стратегій.
У процесі дослідження застосовано такі методи, як: системний і порівняльний аналіз, абстрактно-логічний, таблично-графічний,  метод експертних оцінок.
Визначено, що практика стратегічного управління потребує застосування різних інструментів у процесі розроблення стратегії, особливе місце серед них належить стратегічним картам. Розроблено стратегічну карту сфери перевезень вантажів автомобільним транспортом, яка складається з дев’яти етапів, п’ять з яких включає 1 рівень — стратегічна карта сфери діяльності (галузі) і 4 етапи — 2 рівень — розроблення карти для окремого підприємства. Проаналізовано динаміку i структуру обсягу перевезених вантажів і вантажообігу за видами транспорту в Україні. Наразі аналіз ринку перевезень вантажів автомобільним транспортом є першим етапом процесу розроблення стратегічної карти. Сформульовано місію і ключові стратегічні цілі сфери перевезень вантажів автомобільним транспортом; визначено фактори розвитку та технологічні тренди, які впливають на сферу перевезень вантажів автомобільним транспортом нині, у недалекому майбутньому й у перспективі. Визначено індикатори (ключові показники) щодо кожної бізнес-проєкції: фінанси; ринок (ринкова позиція, відносини із споживачами, маркетинг); управління (внутрішні бізнес-процеси); персонал; безпека і ділова репутація перевізника. Сформовано стратегічну карту для сфери перевезень вантажів автомобільним транспортом. Стратегічні карти ґрунтуються на збалансованій системі показників і є інструментом досягнення оптимальної збалансованості низки економічних факторів, а досягнення такої збалансованості — стратегічна мета компанії.

Article Details

Посилання

Popova, N., & Shynkarenko, V. (2016). Personnel development at enterprises with regard to adaptation to the VUCA world. The Economic Annals-XXI, 156 (1—2), 88—91. Retrieved October 18, 2021, from http://soskin.info/userfiles/file/Economic-Annals-pdf/DOI/eaV156-0020.pdf. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V156-0020

Zhelezniak, K. L. (2012). Vybir stratehii rozvytku avtotransportnoho pidpryiemstva yak elementa frahmentarnoi haluzi [The choice of strategy for the development of the motor transport enterprise as an element of the fragmentary industry]. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu — Bulletin of the National Transport University, 26, 147—150 [in Ukrainian].

Mazur, Yu. V. (2020). Formuvannia popytu i propozytsii na rynku posluh perevezen vantazhiv avtomobilnym transportom [Formation of supply and demand in the market of freight transport services by road]. Molodyi vchenyi — Young scientist, 5 (81), 10—16 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-5-81-3

Karbovska, L., Bratus, H. Lozhachevska, O. Zhelezniak, K., & Navrotska, T. (2019). State and trends of the road goods transportation field development in Ukraine. Journal of Advanced Research in Law and Economics, Vol 10, 4, 1022—1031. Retrieved December 18, 2020, from https://journals.aserspublishing.eu/jarle/article/view/4713. DOI: https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).04

Kaplan, R. S., & Norton D. P. (2005). Strategicheskie fakty. Transformaciya nematerial’nyh aktivov v material’nye rezul’taty [Strategic facts. Transformation of intangible assets into tangible results]. Moscow: ZAO «Olimp-Biznes» [in Russian].

Pyat’ faktorov, vliyayushchih na razvitie transportno-logisticheskij otrasli. Obzor tendencij razvitiya transporta i logistiki v 2019 godu [Five factors influencing the development of the transport and logistics industry. Overview of transport and logistics development trends in 2019]. (2019). Retrieved October 28, 2021, from https://www.pwc.ru/ru/transportation-logistics/assets/obzor-tendentsiy-razvitiya-transporta-i-logistiki-v-2019.pdf [in Russian].

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (2021). Transport Ukrainy, 2020 [Transport of Ukraine, 2020]. Kyiv. Retrieved October 28, 2021, from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].

Boyko, L., Bieliaieva, N., & Bay, S. (2020). Problems and prospects of digital economy development in Ukraine. International Journal of Advanced Science and Technology, 29 (8s), 2322—2328. http://dx.doi.org/10.35940/ijrte.

Ilchenko, V., Bondarenko, V., Koroliova, O., & Petrovska, S. (2020). Ananalysis of digital technology impact on improving the environmental status. International Journal of Advanced Science and Technology, 29 (6s), 1087—1093.

Braun, M. G. (2005). Sbalansirovannaya sistema pokazatelej: na marshrute vnedreniya [Balanced scorecard: on the route of implementation]. Moscow: Al’pina Biznes Buks [in Russian].